16 februari, 2014

Göra egna lila dopkort/dopinbjudningar med vimplar

Hej på er där ute! Vilka ni nu är?! Här kommer lite inspiration till att göra egna dopkort. Material: papper, stenar och organsaband är ifrån creativica. Stämpel ifrån Inkywings. Vikningen är ett omlottkort( vet att det finns namn men i skrivande stund kommer jag inte på det). Har fått mycket inspiration via nätet där man ser andra visa sina alster så det är lite av scraplifting av olika idér!

                           
Vi hade dop för lillan Oktober och vi var ca 55 personer med alla småttingar. Gjorde ca 30 inbjudningar, tog sin lilla tid=)
                                  Så här ser vikningen ut bakifrån
 
Framsidan

Dopstämpeln skar jag ut i vit cardstock, stansade ut de runda cirklarna (spellbinders) i ljuslila cardstock. Satte ihop dessa och sedan ett band på kortet för att sedan kunna knyta ihop kortet.
Närbild på stämpeln. Har stansat ut med spellbinder samt använd matta för att få lite djup i det hela. Tejpade ihop detta med ett band som sedan sitter fast med stora gluedots ovanpå kortet.
Insidan: är lite svårt att beskriva hur det sitter ihop. Kortet är gjort i två delar, ett lila papper och ett design,2 färgat papper. Man skär först till cardstocken i önskad storlek som är grunden till kortet , bigar en kant ca 5-10 cm längs med kortsidan. Ta det andra pappret och lägg ovan den långa lila papperet så du har den bigade delen i mitt fall på vänster, där efter bigar du papperet så det viks över till vänster och täcker hela. Hoppas att ni förstår med den luddiga beskrivningen och mina bilder=)
Här ser ni designpapperet med blommorna på. Här är flera dimmensioner då jag även skurit ut ett lilla papper för att ha bakom textlappen för att skapa djup. Texten är utskriven på datapapper, ville ha det enkelt då jag gjorde så många inbjudningar. Har sedan gjort hål med håltagare och satt i öljetter för att få en renare look. Det är ett vitt band med små hjärtan på som har knutits fast på baksidan, vimplarna har jag klipp ut och limmat fast. Skrev på frihand namnet på vimplarna, blev inte riktigt nöjd över detta( ser lite slarvigt ut) men mina bokstavsstämplar lossnade hela tiden så gav upp.

Hoppas att ni förstod mina förklaringar och att ni fick lite inspiration!


                                                                     // Michaela









1 kommentar:

Kul att du har hittat hit!